Šéf Fiatu žádá pomoc od Evropské unie
Evropská krize není ještě ani na odchodu. Všichni zažívají krušné časy. Sergio Marchionne, šéf Fiatu chce, aby Evropská unie pomohla automobilkám se s ní vypořádat. Pokud Evropská unie nezakročí, krize bude podle Sergia trvalou. Řada továren se musí uzavřít kvůli nadbytečné kapacitě.
Marchionne si myslí, že by zavírání zdejších továren a snižování výroby měla řídit Evropská unie. V minulosti se už například sešel s unijním komisařem pro průmysl Antoniem Tajanim. „Pokud by francouzská vláda pomohla jedné konkrétní automobilce a nám nebo jiné automobilce ne, jednalo by se o porušení pravidel evropských smluv,“ podotýká šéf Fiatu a upozorňuje na fakt, že koncern PSA Peugeot-Citroën v červenci požádal francouzskou vládu o pomoc v době krize.
Podle Marchionneho by problémy měla řešit Evropská komise, která se stará o jednotný evropský trh. „Pokud teď nezasáhne, poruší své závazky k jednotnému trhu,“ myslí si Marchionne, který je rovněž šéfem Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA). Některé automobilky přitom s těmito podněty nesouhlasí. Christian Klingler, člen představenstva Volkswagenu AG zodpovědný za prodeje a marketing, již v březnu řekl, že snaha o pomoc od Bruselu je pouze přesouvání odpovědnosti na EU, přičemž unie s těmito problémy nemá nic společného.
Hledáte nejlevnější povinné ručení pro váš vůz? Využijte Srovnávač pojištění vozidel a ušetřete. Po zadání několika parametrů si můžete vybrat z nabídky více než deseti pojišťoven.
Podle Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan, je šance na vládou řízenou restrukturalizaci průmyslu nulová. Marchionne si dále myslí, že Evropská komise měla odložit podepsání loňské dohody o volném obchodu s Jižní Koreou. ACEA tvrdí, že hodnota aut dovezených z Koreje do EU vzrostla za rok od podepsání této smlouvy o 53 %, zatímco hodnota aut vyvezených opačným směrem klesla o čtyři procenta. Šéf Fiatu by před otevřením trhu nejdříve snížil kapacitu evropských továren, aby se zabránilo zaplavení trhu.