Titulní obrázek

Šéf Fiatu žádá pomoc od Evropské unie

Evropská krize není ještě ani na odchodu. Všichni zažívají krušné časy. Sergio Marchionne, šéf Fiatu chce, aby Evropská unie pomohla automobilkám se s ní vypořádat. Pokud Evropská unie nezakročí, krize bude podle Sergia trvalou. Řada továren se musí uzavřít kvůli nadbytečné kapacitě.

Marchionne si myslí, že by zavírání zdejších továren a snižování výroby měla řídit Evropská unie. V minulosti se už například sešel s unijním komisařem pro průmysl Antoniem Tajanim. „Pokud by francouzská vláda pomohla jedné konkrétní automobilce a nám nebo jiné automobilce ne, jednalo by se o porušení pravidel evropských smluv,“ podotýká šéf Fiatu a upozorňuje na fakt, že koncern PSA Peugeot-Citroën v červenci požádal francouzskou vládu o pomoc v době krize.

Podle Marchionneho by problémy měla řešit Evropská komise, která se stará o jednotný evropský trh. „Pokud teď nezasáhne, poruší své závazky k jednotnému trhu,“ myslí si Marchionne, který je rovněž šéfem Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA). Některé automobilky přitom s těmito podněty nesouhlasí. Christian Klingler, člen představenstva Volkswagenu AG zodpovědný za prodeje a marketing, již v březnu řekl, že snaha o pomoc od Bruselu je pouze přesouvání odpovědnosti na EU, přičemž unie s těmito problémy nemá nic společného.

Hledáte nejlevnější povinné ručení pro váš vůz? Využijte Srovnávač pojištění vozidel a ušetřete. Po zadání několika parametrů si můžete vybrat z nabídky více než deseti pojišťoven.

Podle Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan, je šance na vládou řízenou restrukturalizaci průmyslu nulová. Marchionne si dále myslí, že Evropská komise měla odložit podepsání loňské dohody o volném obchodu s Jižní Koreou. ACEA tvrdí, že hodnota aut dovezených z Koreje do EU vzrostla za rok od podepsání této smlouvy o 53 %, zatímco hodnota aut vyvezených opačným směrem klesla o čtyři procenta. Šéf Fiatu by před otevřením trhu nejdříve snížil kapacitu evropských továren, aby se zabránilo zaplavení trhu.